Skip to content

Min ansökan till Berghs

september 17, 2011

Detta är som rubriken antyder det arbetet som jag skrev för att komma in på Berghs. Vi hade fått i uppdrag att lansera en gymkedja som skulle fokusera på småbarnsföräldrar i stor och medelstora städer i Sverige. Nedan är de slutsatser som jag kom fram till och arbetet jag skrev.

Uppdrag

Namnge gymkedjan och ta fram ett antal kärnvärden för varumärket att bygga kommunikationen kring. Välj en USP och resonera kring hur uppdragsgivaren bör tänka vidare om de ska marknadsföra en produkt. Vem ska man rikta sig mot (målgrupp) och vad är viktigt att veta om målgruppen? Hur skulle kampanjen kunna se ut, vilket koncept kan den bygga på och vilka medieval ser du som mest effektiva? Motivera och resonera kring dina val.

Uppdragsgivare och Verksamhetsmål

Svenska staten och en privat investerare har bestämt sig för att göra en rejäl satsning mot svenska småbarnsföräldrar. Man har märkt att ohälsotalen har stigit i den här målgruppen och man tror att anledningen till detta är att dem inte tar sig tid att träna. Således har man beslutat att man skall starta upp en gymkedja som skall rikta in sig till den här målgruppen. Ägarförhållandet är 50/50 och målet är som sagt att få målgruppen att börja träna.

Nulägesbeskrivning och bakgrund om målgruppen

Idag är småbarnsföräldrar den grupp av människor som jobbar mest i hela Sverige. Om man räknar in det arbete som de gör i hemmet så uppgår arbetsbördan till ca 70 timmar per vecka. De har dessutom en stor del utgifter för barnet och har således en begränsad ekonomi. Småbarnsföräldrarna har svårt att ta sig tid till att träna och motionera och detta gör att de i större utsträckning än tidigare är sjuka.

Kommunikationsmål

För att locka till oss och attrahera den här målgruppen måste vi nå ut med våra kärnvärden i ett antal olika mediekanaler. Syftet med kommunikationen är att förstå att träning inte enbart existerar på elitnivå utan att det faktiskt fortfarande går att träna på lite mer leknivå. Kommunikationen skall också syfta till att informera småbarnsföräldrarna att de även kan ha med sig barnen på träningen och att träningsmöjligheterna finns i deras närmiljö. De skall alltså inte känna att dem behöver försakar sina barn för att gå och träna.Kärnvärden

De kärnvärden som jag har valt ut är Kul, Lek, Lättillgängligt och Komma igång. Jag har valt dem för att jag tror att detta är vad som attraherar den här målgruppen. Kul och Lek skall syfta till att det här inte är ett gym för anaboltorskar utan ett gym där det är på en lite annan nivå. Lättillängligt skall syfta till att det skall vara enkelt att ta sig hit och träna. Det skall inte innebära en massa planering och avsatt tid för att man skall kunna ta sig hit. Komma igång syftar även det på att det här är ett gym som satsar mer på lek och skoj och att det är för nybörjare.

Mediekanaler

De kanaler som vi skall marknadsföra oss i är följande,

Internet – Bannereklam

– Twitter – Facebook – Hemsida – Ad words

Sponsring PR

Den bannerreklam vi kommer att köra är på sajter som riktar in sig mot småbarnsföräldrar, exempel på detta är mama.se smabarn.se och blimamma.se, sajter som riktar sig mot vår målgrupp med andra ord.

Vi kommer även ha ett twitterkonto där vi förmedlar vad som händer på gymmet, när olika aerobicspass drar igång t ex eller där vi lottar ut träningsprodukter. Samma sak kommer vi även att förmedla via vår facebooksida.

Via vår hemsida kommer vi kunna erbjuda kunderna ett personligt konto. Ett konto där dem kommer kunna se sin träningsprofil och lite annat smått och gott. Detta går att läsa mer om under punkten ”Gymmets träningsutrustning och annan merservice”.

Vi kommer även självklart köpa sökord via dem största sökmotorerna så att vi ser till att vi hamnar högt upp vid sökningar av olika ord som berör vår verksamhet.

Sponsringen kommer att rikta sig till lokala idrottsföreningar och då främst till deras ungdomssektioner. Chansen är god att vi i dessa föreningar har en hel drös med potentiella kunder och att sponsra deras barn och deras idrottsförening kommer få oss att framstå i goda dagar.

Då vi syftar till att få det svenska folket att bli friskare och träna mer samtidigt som vi sponsrar ungdomsidrott finns goda möjligheter till gratis reklam i form av PR. Exempel på detta är intervjuer, reportage och kanske en stående kolumn i en träningstidning och i en småbarnsförälder tidning.

USP

Jag har valt ut följande USP till gymmet

Upplevelsecentrum: Wii-terminaler (dansmattor, tennis, bowling), långa löparband för 150 personer, nya (st)avgångar varje timme, innebandyhall, sköna omklädningsrum med spa-feeling.

Anledningen till att jag har valt den här USPn är för att den ger stöd till vårt grundkoncept. Ett koncept som säger att detta skall vara ett ställe där lek och skoj att träna och att det här är ett ställe för människor att komma igång med sin träning.

Involvera barnen

Det här tror jag är det viktigaste för att vi skall få gymkedjan att lyfta. Vi måste se till att involvera barnen i träningen. Småbarnsföräldrar har som sagt problem med att få tiden att räcka till och således är det bra om vi kan få med barnen i träningen. Vi skall vid varje gym som vi upprättar ha barnpassning för dem allra minsta och barnträning för dem lite äldre. Här skall barnen kunna delta i gympapass och de skall även kunna spela olika typer av tränings TV-Spel, t ex. Wii-Tennis. Om vi får barnen att tycka att det är kul att gå hit samtidigt som dem och föräldrarna får motion så tror jag att en stor del av slaget är vunnet redan här.

Geografisk positionering

Gymmen skall vara lokaliserade dels lokalt nära dagis och lokaltrafiksförbindelser men vi kommer även se till att ha ett gym ute vid varje stormarknad och köpcentrum. Tanken med det är att man samtidigt som man är iväg och tränar skall kunna veckohandla och fixa andra ärenden, allt detta för att spara tid. Vi kommer även etablera samarbete med de största matbutikerna i dessa områden. Våra

kunder kommer i förväg kunna maila över sin inköpslista till oss eller butikerna och för en liten avgift kommer dem plocka ihop din och familjens matkasse medans du är och tränar.

Gymmets träningsutrustning och annan merservice

Vi kommer som nämnt ovan att satsa en hel del på att erbjuda våra kunder träning med hjälp av Wii- konsoler och andra liknande träningsredskap men för dem som vill träna på det gamla hederliga viset kommer vi självklart även att erbjuda dem det. Vi kommer dessutom erbjuda våra kunder att skapa en profil på vår hemsida, här kommer dem kunna få hjälp med att lägga upp ett träningsschema och dem kommer dessutom att kunna se dem framsteg som dem gör. Varje kund kommer dessutom få en ”blippknapp” en knapp som man aktiverar varje maskin som man vill träna på. När man har aktiverat den här maskinen synkas den med knappen som i sin tur är synkad med vår hemsida. På så sätt kommer du på din hemsida kunna se hur mycket kalorier du har bränt, vilka muskelgrupper du har tränat och kunna se dem framsteg du har gjort. ”Blippknappen” kommer även automatiskt ställa in träningsredskapet så att det passar din längd och din styrka, du behöver alltså inte hålla koll på hur många kilos vikt du skall ha på när du gör dina olika övningar.

Namn på gymkedjan

Namnet på vårt gym skall syfta till att få våra kunder att förstå att det här är ett ställe där vi har kul tillsammans samtidigt som vi får träning. Lek och Träning är därför namnet som jag har valt.

Summering

Vi startar ett helt nytt gym som riktar in sig på en målgrupp med begränsad tid och som dessutom inte prioriterar träning. Vi vill nå ut till dem med budskapet om att träning är kul och lätt samt att vi även vill involvera barnen. Vi når ut till målgruppen via reklam på internet och då på hemsidor som riktar in sig till målgruppen. Vi kommer även vara aktiva och synliga inom sociala medier. Vi kommer att sponsra lokala idrottsföreningar och försöka få en hel del uppmärksamhet via PR. Vårt

gym kommer särskilja sig på det sättet att vi har träningsutrustning som syftar mer till Lek och skoj men även mer avancerad utrustning som gör att våra kunder kommer få en knuff i rätt riktning. Vi kommer vara lokaliserade lokalt men även vid stora köpcentrum, detta för att spara tid åt våra kunder. Namnet på vår kedja syftar främst till att lyfta fram att det här är Kul och roligt!

 

/Tomas

From → Strategi

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: