Skip to content

Modeller, modeller, modeller!

september 4, 2011

Det här är anteckningar från en lektion vi hade med Anders Hedén för ett par dagar sedan. Som ni ser är det ganska mycket modeller som togs upp under den här lektionen men dem var förklarade på ett jäkligt pedagogiskt sätt och förklarade inte bara vad de olika begreppen stod för utan också hur dem på bästa sätt tillämpas i verkligheten.

SWOT

En SWOT analys är något du gör för att kunna analysera vad som är viktigt för företaget. Det är en strukturering av input. En enkel modell för att sammanfatta företaget.

Strength – saker att bygga vidare på

Weaknesses – att förbättra

Opportunities – att gripa ta i

Threats – att undanröja

När man har gjort SWOTEN kan det vara viktigt att lista vilka dem olika styrkorna, svagheterna, möjligheterna och hoten är och sedan göra en lista eller beskrivning av vilka åtgärder man borde ta tag i.

Informationskällor

  • Branschstudier
  • Branschorganisationer
  • Branschtidskrifter
  • Affärstidskrifter
  • Företagsdokument
  • Statliga källor
  • Fältstudier

–       Säljkår

–       Tidigare anställda

–       Kunder

–       Leverantörer

–       Banker

Branschförändringar

Branschförändringar är viktiga om de påverkar de bomliggande orsakerna till de 5 konkurrentkrafterna. Dvs en branschförändring som Spotify är viktig för radio/cd industrin och påverkar branschens konkurrentkrafter.

En produkt har precis som allting annat än livscykel, denna livscykel består av 5 olika faser;

Produktutveckling – ingen försäljning och ingen förtjänst

Introduktion – låg försäljning inga förtjänster

Utveckling – hyfsad försäljning hyfsad förtjänst

Mognad – hög försäljning, hög förtjänst

Nedgång – lägre försäljning lägre förtjänst

Evolutionära processer

 

Att förstå evolutionära processer är viktigt för att kunna försöka se in i framtiden och vad som väntar min bransch och mitt företag.

 

  • Demografiska förhållanden – vi blir äldre och äldre, kön, invandring
  • Behovstrender – vi blir mer inåtslutna och konsumerar mer produkter i hemmet, yuppie eran, vi blir mer och mer konsumtionsbenägna, eco, vi producerar saker själv.
  • Substituts position – andra branscher som slåss om samma kunder blir mäktigare. Tänk spotifys roll i skivbranschen.

Bostonmodellen

Bostonmodellen visar att varje produkt har en livslängd, det betyder att den kommer vara olönsam i början och lönsam i slutet. Det innebär att vi behöver ha ett flertal produkter för att vi inte skall gå under, ett flertal produkter som befinner sig i olika utvecklingsstadier. Bostonmodellen listar fyra olika stadier.

–       Byracka – kostar pengar och är inte accepterad av marknaden än

–       Frågetecken – man vet inte hur produkten kommer tas emot ekonomiskt

–       Stjärnor – är i början av sin karriär och har börjat dra in pengar

–       Kassako – drar in de stora pengar och förser resten av företaget med pengar

Efter ett tag kommer kassakon att bli passé, en ny hetare modell eller produkt kommer att ta över och man fasar då ut kassakon.

From → Uncategorized

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: